Tekoäly on osa almalaisten arkea

Tekoäly on osa almalaisten arkea

20.02.2025 | Työelämä, Työelämä

Artikkelikuva

Alma Media käynnisti vuoden 2024 alussa laajan AI-ohjelman, joka vahvistaa sisäisiä kyvykkyyksiä ja parantaa kilpailukykyä pitkällä tähtäimellä. AI-ohjelma on koko Alma Media -konsernin laajuinen strateginen hanke.

Alma Median teknologiajohtaja Antti Koivisto kertoo, että vuosi 2025 on lähtenyt reippaasti ja hyvillä mielin käyntiin. Tammikuussa Alma avasi Developer & Designer -ohjelman rekryn vastavalmistuneille ja jo kokemusta keränneille kehittäjille. Kyseessä on yhdeksän kuukauden palkallinen harjoittelujakso, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia nuorille. Lisäksi Alma käynnisti uuden tekoälyohjelman, joka keskittyy eri liiketoimintojen (Alma Career, Alma News Media ja Alma Marketplaces) digikehittämiseen.

Antti Koiviston vastuulla on Alman strategisen AI-ohjelman lisäksi yhteisten toimintojen data- ja sovelluskehitys. Monessa merkittävässä liiketoiminnan muutoksessa mukana ollut ohjelmisoarkkitehti ja pilvi-infran rakentaja tuli taloon vuonna 2009. Ura alkoi käyttöliittymämuutoksilla Autotalli.comissa ja jatkui Etuovi.com:n arkkitehtuurin parissa ennen teknologiajohtoon siirtymistä.

Yksi Alma Median palvelukehityksen strategian keskeisistä pilareista on laaja pilvikapasiteetin hyödyntäminen. Pilvipalvelujen tehokkaaseen hyödyntämiseen keskittyvä asiantuntijatiimi Cloud Center of Excellence (CCoE) on Alman uusin tiimi, joka keskittyy julkisen pilven ominaisuuksien mahdollistamiseen turvallisella ja kustannustehokkaalla tavalla, liiketoimintojen tarpeiden kartoittamiseen ja kumppanuuksien hoitamiseen.

– Alman uudessa strategiassa tekoäly on nostettu yhtä tärkeään rooliin kuin aikoinaan digitalisaatio oli printtiliiketoiminnalle. Tekoäly tulee vaikuttamaan kaikkiin Alman liiketoiminta-alueisiin. Uskomme, että tekoäly tuo mukanaan suuria muutoksia, ja etsimme järkevää tapaa edetä tämän muutoksen myötä, Koivisto kertoo.

Data – tekoälyn perusta ja voimavara

Yritysten onnistuminen tekoälyn tuomissa muutoksissa edellyttää selkeää strategiaa, johdon sitoutumista, laadukasta dataa ja henkilöstön osaamisen kehittämistä.

Koivisto korostaa, että tekoälystä saa parhaan hyödyn, kun luo oikeanlaisen kulttuurin ja varmistaa, että kaikilla on tarvittavat työkalut. Jos ihmiset eivät tiedä, mitä työkaluja on käytettävissä, niiden hyödyntäminen on hankalaa – eikä homma pääse kunnolla käyntiin.

Kuvassa Antti Koivisto, Alma Median teknologiajohtaja

– Tekoälyn hyödyntämisessä datan hallinta on yhä keskeisessä roolissa. Aiemmin tekoälyn perustana toimi erityisesti strukturoitu data, mutta nyt generatiivisen tekoälyn myötä tekstiaineistot ovat nousemassa tärkeään asemaan. Generatiivisen tekoälyn kyky ymmärtää ja käsitellä tekstiaineistoja avaa uusia mahdollisuuksia, kuten sisällöntuotannon automatisoinnin ja asiakaskokemuksen kehittämisen, Koivisto kiteyttää.

Koivisto pitää Alman tekoälymatkan suurimpana onnistumisena oman yrityskulttuurin kehittämistä. Se on mahdollistanut tekoälytyökalujen laajemman käytön koko organisaatiossa, ei vain kehitystiimeissä. Konkreettisena esimerkkinä Koivisto mainitsee News Median journalistien AI-työkalupakin kehittämisen:

– Aluksi meillä oli käytössä vain tiivistelmä- ja visailutyökalu, mutta nyt mukana on jo toistakymmentä työkalua, kuten äänitteiden litterointityökalu.

Omassa työssään Koivisto hyödyntää tekoälyä muun muassa ideoiden kehittelyyn ja uusien näkökulmien löytämiseen.

– ChatGPT ja Claude ovat loistavia työkaluja niin käännösten ja tiivistelmien tekemiseen, kuin ajatustyön tueksi ihan ensimetreiltä lähtien.

Osaamisen kehittäminen keskiössä

Vaikka tekoälyä on hyödynnetty Alman palvelukehityksessä jo pitkään, panostetaan nyt yhä enemmän myös koko henkilöstön ammatillisen AI-osaamisen vahvistamiseen. Esimerkiksi vuonna 2024 järjestettyä AI Challenge verkkovalmennusta lähti suorittamaan jopa 1 000 almalaista. Almalla työskentelee noin 1 700 henkilöä 11 Euroopan maassa.

Alman projektipäällikkö Anniina Salo vastasi AI Challenge verkkovalmennuksen toteutuksesta.

Kuvassa Anniina Salo, Alma Median projektipäällikkö

Almalla Salo on työskennellyt seitsemän vuotta, ensin b2b-tapahtumissa sisältö- ja projektipäällikkönä ja sen jälkeen konserniviestinnässä erilaisissa rooleissa. Työn pääpaino on viime vuodesta alkaen ollut sisäisessä viestinnässä sekä osaamisen kehittämisessä juuri tekoälyyn liittyen.

Salo kertoo, että AI Challenge verkkovalmennuksesta saatu palaute oli erittäin positiivista. Koulutus päätettiin toteuttaa kaikille yhteisenä verkkovalmennuksena, joka tehtiin täysin sisäisin resurssein.

– Koen isona onnistumisena, että pystyimme tekemään koko valmennuksen alusta loppuun itse. Käytimme esimerkiksi valmentajina ainoastaan omia työntekijöitämme. Kaikki sisällöt, kuten videot, kuvaus ja editointi tehtiin itse. Myös valmennuksen suunnittelu ja sen rakentaminen Almalla olevaan oppimisympäristöön tehtiin omin voimin. Etunamme on, että tarvittavat työkalut olivat jo valmiiksi olemassa, joten toimeen tarttumiseen oli hyvät lähtökohdat.

Rohkeus kasvaa yhdessä

Salon mukaan tekoälyn omaksuminen organisaatiossa lähtee muutoshalusta, johdon tuesta sekä sisäisestä yhteistyöstä.

– Mottomme mukaan, rohkeus kasvaa yhdessä. Almalla olemme päättäneet olla tekoälymurroksessa mukana – mielellään aallon harjalla. Kaikkia almalaisia tarvitaan rohkeasti mukaan kokeilemaan ja oppimaan uutta. Tätä tukeaksemme, olemme AI ohjelman lisäksi mm. järjestäneet koulutusta sekä avanneet tekoälylle omat intranet-sivut. Sieltä löytyy tietoa työkaluista ja tekoälyohjelmasta sekä tuoreimmat AI-uutiset. Tavoitteemme on, että kaikki materiaalit ovat helposti almalaisten saatavilla. Pidämme aihetta jatkuvasti pinnalla tuomalla esimerkiksi liiketoimintojen caseja esiin.

Tekoälyä Anniina hyödyntää työssään lähes päivittäin.

– Hyödynnän Copilotia esimerkiksi tekstien tiivistämiseen, käännösten tekemiseen ja sisällön ideointiin. Tekoälyltä voi kysyä mitä vain - se toimii kuin kollega tai assistentti, jolta saa neuvoa, ideoita ja tukea omaan työhön.  

Teksti: Heidi Salonen, ASIAn viestintäpäällikkö  Kuvat: Jani Laukkanen   

Artikkeli on julkaistu ASIA-jäsenlehdessä 1/2025

---------------------------------------------------------------

Alman aamiaistilaisuus 11.2.2025

ASIA järjesti jäsenilleen aamiaistilaisuuden Alma-talolla 11.12. Tilaisuudessa kuultiin Alman tekoälyohjelmasta ja AI kyvykkyyksien kasvattamisesta. Puhumassa oli Antti Koivisto, Anniina Salo ja Alman Editorial Development Director Timo Kämäräinen. Tilaisuus oli erittäin onnistunut, ja tekoälyä koskeva keskustelu oli vilkasta. Suuri kiitos Almalle ja kaikille osallistujille antoisasta keskustelusta sekä loistavasta palautteesta:

"Suuri kiitos Anniina Salolle ja Nina Uhleniukselle avan loistavasta, ammattilaismaisesta ja positiivisesta tekoälyohjelman esityksestä sekä inspiroivista ideoista!"

" Mahtava tilaisuus; kiinnostava ajankohtainen aihe, hyvä case study yritys."

"Oli kiva nähdä mediatalon kulissien taa AI:n käytön suhteen."

 

 

  • 13
  • 18
  • 15
  • 45
  • 17
  • 19